“Het gros van de klanten kan en wordt daar ook prima geholpen. Maar er zijn ook specifieke situaties die om allerlei verschillende persoonlijke redenen een iets andere aanpak vergen. Juist

Eigenlijk horen die telefoontjes te worden afgehandeld door het contact center, toch?

voor die mensen, waar we vaak moeilijk mee in contact kunnen komen, wil ik de drempel zo laag mogelijk houden. Zo is de kans dat je tot een oplossing komt een stuk

groter. Dat is niet alleen in het belang van de klant, maar ook in het belang van de opdrachtgever. ”

“Door een goed gesprek aan te gaan en soms confronterend te zijn. Bijvoorbeeld door te vragen of ze de post wel lezen. Je merkt dan dat het ijs breekt en dat ze loskomen, en mij later zelfs persoonlijk terugbellen. Ik laat mijn eigen telefoonnummer soms achter zodat mensen me kunnen bellen als ze vragen hebben. Jezelf openstellen zodat mensen jou kunnen vinden, is denk ik heel belangrijk.”

Je geeft aan dat het deurwaardersvak mensenwerk is. Hoe geef jij dat in de praktijk vorm?

“Als medewerker executie had ik vooral telefonisch contact met mensen, maar ik ging ook weleens mee op route. Ik merkte vooral dat je je een beeld vormt van mensen aan de telefoon dat in de praktijk niet altijd klopte. Aan de deur zie je hoe mensen leven en wat de omstandigheden zijn. Dat geeft je een heleboel informatie waarmee je een betere inschatting kan maken van hoe je mensen kunt benaderen en vooruit kunt helpen.”

Is het contact met mensen zo anders dan aan de telefoon?

Hilbrand Bergsma is 41 jaar en sinds 2007 werkzaam bij GGN. Hij begon als medewerker executie en greep de kans om door te groeien naar deurwaarder met beide handen aan. Sinds februari 2011 is hij als deurwaarder actief. “Vooral het contact dat je met mensen aan de deur hebt, trok mij ontzettend aan.”

Scroll verder

“ In plaats van vooral exploten betekenen tijdens de routes is er nu meer ruimte om persoonlijke aandacht te geven aan de mensen. Dat vind ik een hele goede zaak. We moeten niet vergeten dat dit mensenwerk is. ”

Hilbrand Bergsma

Toegevoegd gerechtsdeurwaarder

Wat betekent Aandacht Loont voor jou?

Hilbrand Bergsma

Toegevoegd gerechtsdeurwaarder

Is het contact met mensen zo anders dan aan de telefoon?

“Als ik voor mezelf spreek dan denk ik dat we eigenlijk al langer op deze manier werkten. Voor mij is er in wezen niet veel veranderd, maar de ondersteuning voor een menselijke benadering vanuit de kantoren is wel beter geworden. Er wordt nu meer over nagedacht en de organisatie wordt er breder in meegenomen. In plaats van vooral exploten betekenen tijdens de routes is er nu meer ruimte om persoonlijke aandacht te geven aan de mensen. Dat vind ik een hele goede zaak. We moeten niet vergeten dat dit mensenwerk is. Wat je erin stopt, krijg je terug.”

Wat betekent Aandacht Loont voor jou?