Ja, maar alleen tot op zekere hoogte. Het woord balans spreekt eigenlijk van evenwicht en geeft de indruk dat het aan beide kanten even zwaar moet zijn. Dat is niet altijd het geval. Als wij bijvoorbeeld overgaan tot een finale kwijting, dan is er eigenlijk geen sprake van balans. Waar wel sprake van is, is DNA. Wij willen ons DNA bewaken, dat dekt de lading beter.

Zou je zeggen dat de kunst zit in het vinden van de balans tussen crediteur en klant?

Melvin: “We krijgen die vraag wel vaker. Hoe kan je nou sociaal zijn als je op de afdeling beheer werkt? Je kan sociaal zijn op het moment dat je merkt dat de klant er alles aan doet om financiële problemen binnen zijn of haar vermogen zo goed mogelijk op te lossen. Die oplossing is dan niet altijd het volledig terugbetalen van de vordering. Aan de andere kant worden we wel zakelijk op het moment dat we merken dat die medewerking er niet is bij onze klant. We willen wel sociaal zijn, maar we zijn geen filantropische instelling. We worden zakelijk als de klant in onze optiek niet meewerkt. Met meewerken bedoelen we dan bijvoorbeeld volledig transparant zijn over inkomsten, uitgaven en schulden. Onder andere om die reden zijn we in 2019 een samenwerking met GGN gestart. Dat gedeelte wordt dus met name ingevuld door GGN, maar wel binnen de kernwaarden van Qredits.

Qredits vermeldt op haar website zowel sociaal als zakelijk als kernwaarde. In de praktijk kan het betekenen dat deze kernwaarden elkaar soms tegenspreken. Hoe werkt dat?

Melvin Pietersz is Manager Incasso & Beheer bij Qredits. De stichting verstrekt o.a. Micro en MKB kredieten en geeft advies aan ondernemers. Dat doet Qredits zonder winstoogmerk.

Scroll verder

“ Hoe kan je nou sociaal zijn als je op de afdeling beheer werkt? ”

Qredits

“We krijgen weleens terug van klanten: geen winstoogmerk, mooi verhaal, maar al die financiële instellingen willen toch gewoon winst maken? Ik zeg ook niet dat we geen winst maken, maar winst maken is geen doel op zich. Financiële gezondheid is juist hetgeen wat ervoor zorgt dat wij in staat zijn om met het sociale aspect rekening te houden.

Als ik dus moet kiezen tussen financieel en sociaal rendement, dan kies ik financieel rendement. Je kunt niet sociaal zijn op het moment dat daar financieel geen ruimte voor is. Financiële gezondheid is een belangrijk basis om vanuit te vertrekken, want als er geen geld is en je geen klap kunt opvangen, dan komen we niet eens aan het sociale toe.”

Geen winstoogmerk? Hoe werkt dat?

“Maar op het moment dat we denken dat het nodig is of een klant zelf zegt: ik wil dat je langskomt, dan doen we dat. We blijven dus aan de keukentafel zitten zolang als het nodig is. ”

Melvin Pietersz

De wereld wordt steeds digitaler.
Hoe zorgen jullie dat je persoonlijk blijft anno 2020?

Als de betaling uitblijft, moet er soms een deurwaardersorganisatie worden ingeschakeld. Wat verwacht je van een deurwaarder?

Je hoort en leest steeds meer over sociaal incasseren. Bedrijven zijn er druk mee in een tijd van maatschappelijk vetantwoord ondernemen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je hebt tenslotte met mensen te maken. Qredits doet al 12 jaar aan sociaal incasseren, maar het is iedere dag weer de juiste afwegingen maken om dit binnen je kernwaarden goed uit te kunnen voeren.

“ Hoe kan je nou sociaal zijn als je op de afdeling beheer werkt? ”

Qredits

Geen winstoogmerk? Hoe werkt dat?

We zetten bij Qredits wel in op digitalisering. We kunnen verkort screenen en een risico inschatting maken op basis van algoritmes en big data. Maar op het moment dat we denken dat het nodig is of een klant zelf zegt: ik wil dat je langskomt, dan doen we dat. We blijven dus aan de keukentafel zitten zolang als het nodig is. Ook voor een relatief klein krediet. We doen dat omdat het onze visie is. Als dat meer kost, dan is dat zo. Ik vind dat je in de kostenstructuur de visie van het bedrijf terug moet kunnen zien. Het is onze visie om persoonlijk te blijven. En ja, dat kost meer. Maar daar gaan we voor. En om dat goed te kunnen blijven doen moet je als stichting financieel gezond zijn en dus een beetje winst maken.

De wereld wordt steeds digitaler.
Hoe zorgen jullie dat je persoonlijk blijft anno 2020?

Melvin Pietersz

Melvin: “Als het zover komt, dan verwachten we dat de klant dan echt denkt: ‘Oké, nu zijn er echt problemen, nu moeten we oppassen’. Aan de andere kant verwacht ik van een deurwaarder dat deze in haar werkwerkwijze de kernwaarden en het DNA van Qredits begrijpt en omarmt zodat zij als een verlengstuk van Qredits haar dienstverlening kan toepassen. Of, als dat nodig is, te dwingen. Bijvoorbeeld door gerechtelijk te gaan. Het is gewoon een ideaalbeeld om te denken dat iedereen het wil oplossen. Dat is helaas niet zo. Voor die doelgroep willen we ook maatwerk leveren. Als het moet, dan moet het. Maar onze absolute voorkeur blijft liggen bij een oplossing in het minnelijke traject. Als we gerechtelijk gaan, heeft dat met name te maken met de houding van de klant.”