Je merkt dat de manier waarop GGN-medewerkers gesprekken insteken wezenlijk anders is, maar denk je dat de werkwijze van GGN ook echt is veranderd?

Bij het nemen van beslissingen kijk ik vooral naar betaalgedrag. Dat zegt vaak het meest. Soms krijg je een poeslieve klant die het afgelopen half jaar steeds keurig contact opnam en vijf keer een regeling heeft afgesproken. Maar als je dan ziet dat er nog geen dubbeltje is betaald, dan kun je daar de intenties wel uit aflezen.”

Waar kijk je dan vooral naar?

“Nee. Ik denk ook dat dat de verkeerde vraag is. Kijk, toen ik net begon, geloofde ik al snel wat een klant me vertelde. De praktijk wees helaas uit dat mensen goed in staat zijn te liegen.
Je leert door de jaren heen de juiste vragen te stellen waardoor je daar minder vatbaar voor bent. Ik zou dus niet zeggen dat ik strenger ben geworden, eerder bewuster en minder naïef. Ik laat me niet meer met een kluitje in het riet sturen. Dat heeft ongeveer een jaar geduurd vanaf het moment dat ik startte. Toen had ik de systemen en de wensen van onze opdrachtgevers helemaal onder de knie, en wist ik welke vragen ik moest stellen.”

Zou je zeggen dat jij strenger of juist minder streng bent geworden sinds je bent begonnen?

“We zetten de gesprekken heel anders in dan toen ik in 2016 voor GGN kwam werken. Toen ik net begon was dat stroever, bijna ouderwets. We kijken nu meer dan eerst naar de situatie van de klant, en proberen de beste middenweg te vinden. Ik zou zeggen dat we op dit vlak zijn verbeterd.”

Tessa Schouten is 33 jaar en verzorgt bij GGN de klantcommunicatie over WhatsApp, Twitter, Facebook en per post. Ze werkt sinds 2016 voor GGN, en heeft de omslag naar Aandacht Loont van dichtbij meegemaakt.

Scroll verder

“ We laten blijken dat we écht luisteren en ik denk dat het een betere aanpak is dan altijd streng zijn, wat vroeger normaler was. ”

Tessa Schouten

Webcare

Tessa Schouten

Webcare

Waar kijk je dan vooral naar?

“We laten blijken dat we écht luisteren en ik denk dat dat een betere aanpak is dan altijd streng zijn, wat vroeger normaler was. Daardoor vroeg je soms dingen die simpelweg niet mogelijk waren. Toch betekende Aandacht Loont voor mij ook weer geen fundamentele verandering van mijn werkwijze. De werkwijze die hoort bij Aandacht Loont kwam al grotendeels overeen met hoe ik mijn werk deed. Het is voor mij zo dat deze werkwijze nu een naam heeft en officieel beleid is geworden. Maar ik denk ook dat Aandacht Loont in de hele organisatie heeft gezorgd voor meer bewustwording. Nieuwe medewerkers worden bijvoorbeeld meteen getraind met Aandacht Loont als uitgangspunt. Dat verschil merk ik wel.